کربنات کلسیم

کربنات کلسیم – Calcium carbonate – کلسیم کربنات جزو پرکاربردترین کربنات کلسیم منابع معدنی زیر زمینی که با وجود کربنات کلسیم زیاد میباشد

کربنات کلسیم - Calcium carbonate - کلسیم کربنات

کربنات کلسیم – Calcium carbonate – کلسیم کربنات

کربنات کلسیم چیست

کربنات کلسیم ماده‌ای شیمایی با فرمول CaCO۳ است. کربنات کلسیم یک ماده معدنی استثنایی است. کربنات کلسیم یا CaCo۳، بیش از ۴٪ از پوستهٔ زمین را شامل و در سرتاسر دنیا پیدا می‌شود. کربنات کلسیم یکی از پرکاربردترین مواد شناخته شده برای بشر است.

چرا کربنات کلسیم

فرمول: CaCO3
جرم مولی: ۱۰۰٫۰۸۶۹ گرم بر مول
شناسه آیوپاک: Calcium carbonate
چگالی: ۲٫۷۱ گرم بر سانتی‌متر مکعب
نقطه ذوب: ۸۲۵ ‪°C
شناسه ChEBI: 3311

کربنات کلسیم ارزان

از کربنات کلسیم در صنایع کاشی و سرامیک مخصوصاً صنعت لعاب‌سازی استفاده می‌شود. به دلیل تشکیل یوتکتیک، نقطه ذوب مجموعه را پایین آورده و به هنگام استفاده در لعاب، ضریب انبساط حرارتی لعاب را پایین می‌آورد.

کلسیم کربنات یکی از پرکاربردترین مواد معدنی است که در صنایع کاغذ، پلاستیک‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌ها هم به عنوان پرکننده و هم پوشش رنگی (به علت رنگ سفید مخصوصش) کاربرد دارد.

کلسیم کربنات

کربنات کلسیم در صنایع رنگ و تولید چسب جوب ، کربنات کلسیم در صنایع پلاستیک ، کربنات کلسیم در صنایع لاستیک ، کربنات کلسیم در صنایع کفپوش ، کربنات کلسیم در صنایع ورق پی وی سی ، کربنات کلسیم در صنایع چسب ورزین ،سیم و کابل ، کربنات کلسیم در صنایع لوله پلیکا ، کربنات کلسیم در صنایع چرم مصنوعی ، مرکب ، کاغذ ، داروئی ، کربنات کلسیم در صنایع شوینده ها ، کربنات کلسیم در صنایع مستربچ ، کربنات کلسیم در صنایع لعاب ، کربنات کلسیم در صنایع کنیتکس ، کربنات کلسیم در صنایع پروفیل و کربنات کلسیم در صنایع لعاب سازی و کاشی سرامیک مصرف دارد .
کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک و لاستیک :
کربنات کلسیم به علت خاصیت پایین بودن میزان جذب روغن ، پخش سریع ، ارزان بودن ، درخشندگی خوب ، سختی کم ، در صنایع پلاستیک ولاستیک مورد مصرف فراوان دارد

نام های کربنات

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت رنگ :
کربنات کلسیم به علت قیمت مناسب ، خصوصیات نوری و مکانیکی در صنعت رنگ از مصرف بالائی برخوردار است . کربنات کلسیم هر چه نرمتر باشد پوشش بهتربه رنگ می دهد .

بهترین نوع کربنات

از کلرید کلسیم CaCl2 دارویی تهیه می کنند که در بدن تولید اسید می کند و در مواردی که یون کلسیم در بدن کم باشد ، برای تأمین سریع کمبود آن از کلرید کلسیم استفاده می شود . از ترکیبات دارویی کلرید کلسیم در درمان عوارض حساسیت هایی مانند کهیر ، تنگی نفس ، خارش و سایر التهابات ناشی از حساسیت استفاده می گردد .

کلرید کلسیم باعث سرعت در انعقاد خون شده و برای جلوگیری از خونریزی های شدید استفاده می شود . به علاوه این ماده در درمان بی نظمی های ضربان قلب به عنوان مکمل به داروهای مربوط به نارسایی های قلبی افزوده می شود . از کلرید کلسیم برای درمان عوارض اسهال ، استفراغ و در عرق کردن مسلولین نیز استفاده می گردد .

ترکیبات کلسیم فوق الذکر در تهیه داروهای دامپزشکی نیز مصارف گسترده ای دارد.

کربنات کلسیم به صورت پودر ترکیبی کربنات کلسیم ، پودر ترکیبی کربنات منیزیم و قرص ترکیبی کربنات منیزیم است . همچنین سوسپانسیون آلومینا ، منیزیا و کربنات کلسیم ، قرص آلومینا ، منیزیا و کربنات کلسیم و قرص کربنات کلسیم از نمونه های دیگر فرآورده های دارویی کربنات کلسیم است.

[تعداد: 86    میانگین: 4.9/5]